Az EFOP 1.4.1-15 Integrált térségi gyermekprogramok szakmai támogatása elnevezésű kiemelt projekt feladata az EFOP 1.4.2. Integrált térségi gyermekprogramok, illetve az EFOP-1.4.3 Jó kis hely - Biztos Kezdet Gyerekházak és kistelepülési komplex gyermekprogramok támogatása elnevezésű projektek szakmai – módszertani támogatása.

 

A projektet megvalósító konzorcium összetétele

A kiemelt projekt a gyermekek esélyegyenlőségének javítása és a gyermekeket sújtó nélkülözés felszámolását célzó programok és szolgáltatások fejlesztése céljából konzorciumi együttműködésében valósul meg.

A konzorcium tagjai:

  • szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi és társadalmi felzárkózási feladatköréből adódóan az országos illetékességgel rendelkező Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal,
  • a területi felzárkózási koordinációs feladatokat ellátó Türr István Képző és Kutató Intézet,
  • a család-és gyermekvédelem terén közfeladatokat és azokhoz kapcsolódó közhasznú tevékenységet ellátó Magyar Máltai Szeretetszolgálat,
  • valamint a jogtudomány, a kisebbségkutatás, a politikatudomány és a szociológia területén elméleti, empirikus és összehasonlító jellegű alap- és alkalmazott kutatásokat folytató MTA Társadalomkutató Központ.

 

Jelen EFOP-1.4.1-15-2016-00001 Integrált gyermekprogramok szakmai támogatása című kiemelt projekt támogató tevékenysége az elődprojekt szerves folytatásaként, a célterület 31 járásra való kiterjesztésével (4 konvergencia régióban) valósul meg. A gyerekesély programok hosszú távú célja - a 25 éves, generációs tervezésű „Legyen Jobb a Gyermekeknek” Nemzeti Stratégia, és a 10 évre tervezett Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia I. II. prioritásaival összhangban -, a hátrányos helyzetű gyerekek életesélyei növekedjenek, közelítsenek az elfogadható átlaghoz, törjön meg a gyerekszegénység generációs átöröklődésének rossz folyamata, figyelemmel a gyerekek mindenek felett álló érdekére. A gyerekek és a társadalom közös érdeke, hogy az összes gyerek fejlődési esélyeinek, iskolai és munkaerő-piaci karrierjének, állampolgári részvételének lehetősége minden területen (földrajzi és szakágazati) rendelkezésre álljon, de először a marginalizált helyzetű gyerekek és családjaik számára szükséges nagyon jó színvonalú szolgáltatásokat biztosítani.

Azokon a területeket, ahol a hátrányos helyzetű gyerekes családok jelentős számban élnek, jelen projekt a szolgáltatás-hiányok enyhítését és ellensúlyozását tervezi közvetlenül a helyben dolgozó szakemberek mindennapi és távlatos munkájának a támogatásával. Ennek keretében különös figyelmet fordít az attitűd és szemléletformálásra, különböző új és már bevált módszerek közvetítésével. A területi alapú, gyakorlatorientált munka tervezésénél és végrehajtásánál ösztönzi a közösségfejlesztés módszereinek és a stratégiai gondolkodás elterjesztésének megerősítését. A közvetlen célcsoport tudás- és ismeretbázisának célzott bővítése, a segítő skill-ek erősítése kifejezetten a hátrányos helyzetű – közvetett – célcsoport elfogadásának, segítésének, a velük való munka eredményesebbé tételének jegyében történik a mentorálás során. A gyerekprogramok értékrendjének elfogadását több, kötelezően létrehozandó dokumentum szellemisége jelzi (maga a pályázat hangvétele, elköteleződése, tevékenységeinek irányultsága; Gyerekesély Stratégia, Cselekvési Terv). Ezen dokumentumok elkészítésének segítő folyamata (is) alkalmat ad az attitűd-formálás, és képessé tevés (empowerment) új típusú edukációjára. A térségi gyerekprogramok tervezése stratégiai fontosságú feladata jelen kiemelt pályázat megvalósítóinak, csakúgy, mint a több mint öt év futamidő alatti folyamatos szakmai-módszertani támogató munka - mintegy biztonsági hálót nyújtva, a helyi problémák megoldása során.

Az ágazatok közötti valódi együttműködések előmozdítására kiemelten figyel jelen projekt. Az ágazatközi, szakmaközi együttműködések generálása, az egyéb célkitűzésekkel egyetemben, a prevenciót erősítő reform megvalósulását segíti, a szociális-gyerekjólét szakterületén.

A kiemelt projekt szakmai-módszertani támogató munkájának jól körülhatárolható részét képezi a már működő 112 BKGYH, és az EFOP 1.4.3. projektből létrejövő új – vélhetően 50 db – gyerekház, valamint szintén ebből az EFOP-os pályázatból megvalósuló, szolgáltatáshiányos kistelepülések közösségi szolgáltató tereinek kialakítása, tevékenységeiknek a futamidő végéig való kísérése, mentorálása. E speciális tevékenységek szakmai hátterét a kiemelt projektben alkalmazott szakértők biztosítják, mint ahogyan a járási projektek által generált egyéb tevékenységekét is. Tekintettel a gyerekprogram területeinek egymással összefüggő probléma gócaira, a megoldások is komplex kezelést kívánnak. Ennek megfelelően a szakértők háttere, tudása többfajta szakirányultságú. Ezt biztosítja a konzorciumi működés.

A kiemelt projekt fenti céljait különböző munkaformákban és módszerekkel valósítja meg. (Műhelyek, workshopok, célzott témájú rendezvények, szervezetfejlesztés, stb.) A futamidő meghatározott pontjainak markáns részét képezik a térségi projektek megvalósítóinak szóló speciális tematikájú képzések.

A járási projektek több mint öt éves futamideje lehetőséget teremt arra, hogy az eredmények, hatások megjelenítésére szolgáló értékelések releváns adatokat, szociálpolitikai folyamatokat rögzítsenek.