Gyerekesélyek növelése a Gönci járásban

 

A ma gyermeke a jövő esélye!” címmel, 2018. januárjától 2022. szeptemberéig tartanak az Abaúj-Hegyközi Többcélú Kistérségi Társulás integrált térségi gyermekprogramok (GYEP-II.) megvalósítására beadott és elnyert pályázatának terepi tevékenységei a Gönci Járás 30 településén.

A GYEP programok alapkoncepciója a komplex problémakezelés, ezért többféle területen párhuzamosan beavatkozva próbálja a kívánt integrációt segíteni. A tevékenységek az egészségfejlesztéstől kezdve, a művészeti foglalkozásokon, a sporton át, az iskolán kívüli felzárkóztatásig célozzák a 25 év alatti fiatalok közül - akik a projekt célcsoportját képezik-, kiemelten a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetűeket. A projekt szakmai vezetése úgy véli, hogy legjobban akkor hasznosulhat ez a program, ha a települési közösség egésze formálódik általa, vagy fordítva a képleten: olyan komplex fejlesztői tevékenységeknek kell indulniuk a településeken, aminek eredményeként kialakuló, a helyi társadalmi szereplők és magánszemélyek koncentrált érzékenységével járó támogató folyamatok veszik kezdetüket. Jó esetben ezen folyamatok nem ellátottakról gondolkodó hozzáállásokat alakítanak ki, hanem bevonják és aktív ötletelő-megvalósító szerepbe emelik az abban résztvevőket.

A program fókuszpontjai azon települések, ahol a hátrányos és halmozottan hátrányos gyermekek létszámának aránya kiemelkedő, ill. az elődprojektben (GYEP-I.) is üzemeltettek közösségi házat vagy színteret. Így Göncön Közösségi Ház, Vizsolyban, Vilmányban, Perén, Hidasnémetiben és Boldogkőváralján Közösségi Terek működnek. A folyamatosan működő ház és terek mellett, számos más település, már meglévő gyermek és szociális intézményeire (óvodák, iskolák, gyermekjóléti, családsegítő központ/szolgálatok) és közösségi tereire (IKSZT-k, könyvtárak) építve is zajlanak fejlesztő célzatú változatos foglalkozások.

A gönci ház és az öt közösségi tér munkatársainak legfőbb feladata vonzóvá és biztonságossá tenni a helyet az oda látogató gyermekek számára, ezzel érzelmi melegágyát képezni annak, hogy az ott zajló komplex, a családok bevonásával zajló tevékenységek a kívánt fejlődést eredményezzék.

Az óvodák, iskolák fejlesztő-felzárkóztató-élményszerző komplex foglalkozásokat tartanak az arra vállalkozó pedagógusaik részvételével, ahol az óvodai-iskolai keretformákon átnyúló, barátságosabb, kiscsoportos, szükség esetén egyéni gondoskodási formákat előtérbe helyező, már nevükben is izgalmas tevékenységek zajlanak – pl. Titkok a gyermekek házában, Szorgos kezek, stb.

A család-és gyermekvédelmi szolgálatok szociális segítő tevékenysége elhagyhatatlan eleme egy GYEP programnak, s tevékenységi palettája sokszor a családgondozás, a szociális segítő munka szokásos eszközein túlmutató, pl.: mediáció, szociopoly, oh-kártyás foglalkozásokon, adósságkezelés.

Az EFOP 142-16-2016-0032 pályázatban a Közösségi Ház, valamint az öt Közösségi Tér, ill. az elődprojektben hasonló tevékenységnek helyt adó további két település (Göncruszka és Fony) lettek részesei, megvalósítói a példakert programelemnek, melynek gyakorlati értékén túl a munkára való nevelésben lesz szerepe.

Sok múlik természetesen a program közvetlen megvalósítóin, vagyis azon szakembereken, akik közvetlen irányítói a különböző helyszíneken, terepeken való tevékenységeknek, de a közvetett részesek – befogadó helyi önkormányzatok, helyi társadalmi szervezetek, nevelési és egyházi intézmények – szerepe a távlatosság, fenntarthatóság szempontjából legalább olyan meghatározó.